Daniela Krien: Rakkaus tositilanteessa

Rakkaus otsikon pääsanana suuntaa lukijan lähtökohtaisesti.  Suomeen muutamalla suomennetulla romaanillaan rantautunut Daniela Krien (s. 1975) sijoittaa teoksensa Die Liebe im Ernsfall (Rakkaus tositilanteessa) tapahtumat Leibzigiin joskus Berliinin muurin repimisen ja Saksojen yhdistymisen jälkeen. Kirja on tarina viidestä naisesta, Paulasta, Judithista, Bridasta, Malikista ja Jorinkasta. Ja todellakin juonellisessa keskiössä ovat miehet ja heidän myötään rakkaus sekä pettymykset rakkaudessa.

Mutta ei yksin rakkaus. Naisilla (kuten epäilemättä myös kirjan miehillä) on kyse hyväksi koetusta elämästä. Rakkaus on ydintarve, mutta niin ovat myös tarve toteuttaa itseään ja vapaus, elämän pitäminen omissa käsissä. Kaikkia hyvän elämän aineksia ei kuitenkaan voi saada. On tehtävä valintoja tai hylkäämisen kohteeksi voi joutua haluamattaan. Jonkin vielä tärkeämmän tavoittamiseksi on luovuttava jostakin toisesta tärkeäksi koetusta.

Kirjan naiset ovat yhteiskunnallisesti hyväosaisia. Hyväosaisuuteen kuuluu hankittu koulutus ja taloudellisesti vähintäänkin keskiluokkaisuus. Kulttuurisesti he kuuluvat yläluokkaan. Ammatista riippumatta naiset tuntevat saksalaisen klassisen musiikkikirjallisuuden läpikotaisin ja rakastavat sitä. Kadehdittavaa yleissivistystä aikana, jolloin meillä taidemusiikki on ajautunut sitä harrastavien myötä marginaaliin. Musiikin lisäksi kirjassa monen naisen harrastuksiin kuuluu juoksu, viidestä kymmeneen kilometrin kipaisu raikastavine suihkuineen ennen tai jälkeen pitkän työpäivän. Nykyaikaisia naisia siis!

•••

Kirjakaupan pitäjä Paulan suuri rakkaus on uudistushenkinen arkkitehti Ludger. Ludger on besserwisser, joka pitää omaa elämäntapaansa ainoana hyväksyttävänä. Hänellä on  manipulatiivinen tahto.  Ludger vie ekologisuuden elämäntapamoralisointeineen lopulta niin pitkälle, että ajautuu myös omassa firmassaan marginaaliin. Mistä ja milloin heidän hyvän avioliittonsa alamäki alkoi? Siitäkö, kun Paula alkoi uhmata miehen ohjailevaa otetta ostamalla (liian) ison auton tai paistamalla mielenosoituksellisesti omalle lautaselleen suuren lihapihvin? Murhaavin isku suhteelle koitti kuitenkin silloin, kun Ludger syyllisti Paulan heidän vauvansa kuolemasta julmimmalla ja sydämettömimmällä tavalla, jonka voi suunnata surun murtamaan äitiin.  Vauvan kuolemaa lääkäri sanoi kätkytkuolemaksi. Ludgerin mielestä sellaisia ei ole, vaan takana on aina jokin todellinen syy, tällä kertaa muutamaa päivää aiemmin vauvan vienti rokotukseen välittämättä Ludgerin vastustavasta kannasta. Rusentuneen äidin tukemisen ja surun yhteisen kantamisen sijasta Ludgerin viilto oli anteeksiantamaton: ”Johanna on sinun tunnollasi”, hän oli sanonut yhteisestä kodista poistuessaan. Tuolloin hänellä oli jo toinen, vakiintunut naissuhde, vaikkei Paula sitä vielä tiennyt.

Asettumalla vanhempiensa maailmanparannusneuvoja ja Ludgerin tahtoa vastaan Paula lunastaa vapautensa, mutta vapauden hinta on hirveä. Hän romahtaa ja tipahtaa mustaan aukkoon. Kirjailija on sankarittarelleen lopulta armollinen. Raskaan golgatanmatkansa jälkeen Paula on kohtaava toisen miehen, leskeksi jääneen Wengelin. He tutustuvat samalla juoksureitillä.

•••

Judith on Paulan paras ystävä, jo lapsuudesta. Judith on kaunotar, osaava lääkäri, joka tekee pääasiassa kotikäyntejä. Paulan tavoin hän rakastaa klassista musiikkia ja juoksee säännöllisesti. Hän omistaa hevosen ja käyttää paljon aikaansa talleilla ja ratsastamassa. Mutta pitkät työpäivät, musiikki, ratsastus ja juoksulenkit eivät riitä. Judith tarvitsee taivaallisen rakastajan. Entinen esimies Hans oli sellainen, Judithin mielestä ”jumalainen rakastaja”.

Judith etsii miesseuraa netin treffisivustolta. Miehen haussa hän on suorastaan maaninen. Ohjelma tarjoaa useampia kiinnostavia vaihtoehtoja. Ensimmäinen, lääkäri hänkin, osoittautuu täydelliseksi virhetuttavuudeksi. Mies on salannut ohjelmalta eroottisen suhteen kannalta kaikkein oleellisimman ominaisuutensa, alistetuksi tulemisen himonsa.

Seuraavan miehen, edellistä hieman vanhemman tuomarin kanssa suhde kehittyy lupaavasti. Kunnes, niin, kunnes Judith tajua tulleensa molempien varomattomuuden seurauksena raskaaksi. Hän hankkiutuu aborttiin miehen ollessa kongressimatkalla ja toisen saavuttua mäiskäyttää tiedon tälle päin naamaa tyyliin ”vastaisuudessa oltava varovaisempia”. Salattu raskaus ja omavaltainen abortti vievät mieheltä luottamuksen. Mies on tyrmistynyt ja loukattu. Judithille ratkaisu oli selvä: hänellä on yksinoikeus omaan kehoonsa.

Jätämme kauniin Judithin etsimään rakastajaa netin treffisivustolta. Hän löytää vastaisuudessa yhä vanhempia ja vähemmän viriilejä miehiä. Abortti oli hänen elämässään jo kolmas. Ensimmäinen hänet raskaaksi tehnyt mies oli hänen liikunnanopettajansa aikuistumisen kynnyksellä ja sitten lääkiksessä oli hänen proffansa.

Judith hankkii vapauden omaan kehoonsa valitsemalla lapsettomuuden. Mutta halusiko hän elämänsä uomittuvan niin? Tälläkin kertaa kirjailija on armollinen istuttamalla Judithin eräässä kirjallisuustilaisuudessa tuomari-Gregorin viereiselle tyhjälle tuolille. Teolla on symbolinen merkitys, ainakin anteeksipyynnön mitassa.

•••

Myös kirjailija Brida Lichtbaumin vapauden hintana on lapsettomuus, oikeammin luopuminen omista lapsista Herminestä ja Undinesta Bridan jättäneen ex-aviomiehen Götzin hyväksi. Götzillä on uusi rakkaussuhde nuoreen Svenjaan ja lapset mukaan lukien he muodostavat ehjän ja onnellisen(tuntuisen) perheen.

Antiikkihuonekalukauppias Götz on monen naisen Suuri Rakkaus: ennen Bridaa viulunsoitonopettaja Malikan ja Bridan jälkeen Svenjan. Mies on kuin kävelevä kulli, joka pettää rakastamaansa Malikaa Bridan kanssa ja rakastamaansa Svenjaa myös Bridan, ex-vaimonsa kanssa. Naisille hylätyksi joutuminen on raastava kokemus. Malika yritti sitoa Götzin itseensä valehtelemalla olevansa raskaana. Valheella oli lyhyet jäljet. Jätetyksi tulon jälkeen hänet löydettiin lyhistyneenä sairaalaan kuljetuskunnossa Götzin liikkeen edustalta.

Bridan avioliitto Görtzin kanssa oli vuosia hyvä, vaikka hän kamppaili kirjoittamiseen tarvitsemansa ajan ja pienten lasten vaatiman ajan välimaastossa, molemmissa epätyydyttävästi. Luovuttamalla yhteiset lapset Götzin huoltajuuteen hän valitsee omaksi elämänväyläkseen kotiäitiyden sijasta kirjailijakutsumuksensa. Hinta on korkea, mutta sillä hän ostaa itselleen tärkeäksi kokemansa luovan ihmisen vapauden.

•••

Malika ja Jorinka ovat korkeakulttuurisen perheen sisarukset. Vanhemmalla Malikalla oli ovi raollaan viulistin uralle, kunnes hän uhmasi äitinsä dominoivaa ohjausta iskemällä vähää ennen tärkeää viulukilpailua viulunsa jousen säpäleiksi. Nyt hän opettaa viulunsoittoa ja on pedagogina hyvä.  Mutta perheessä hänelle lankesi mustan lampaan osa, kun äidilleen mieliksi olemisen taidon osannut Jorinka sai perheen silmäterän ja lemmikin osan. Jorinkasta tuli urallaan ripeästi etenevä näyttelijätär. Sisarusten välit ovat olleet rakeiset. Pikkusisko Jorinka on tavoitellut eristäytyvän ja vetäytyvän Malikan huomiota ja ihailua, tuloksetta. Nyt hän tarvitsee apua. Hän on raskaana, eikä suinkaan aviomiehelleen. Hän päättää synnyttää vauvan, mutta pyytää isosiskoaan ryhtymään sen äidiksi. Ensin Malika tyrmää ehdotuksen.

Malikan vastaehdotus siskolleen on tämän muuttaminen lastensa ja hänen kanssaan yhteisasumiseen, sillä Malikan aviomies on jo kadonnut perhepiiristä. Kahden naisen epäpyhä lapsiperhe on radikaali ratkaisu, jonka sisarukset toteuttavat vanhempiensa vastustuksesta välittämättä. Vapauden kylkiäisenä tulee kuitenkin keskinäinen sovinto.

•••

Luokittelin Daniela Krienin romaanin käsitekummajaisella lukuromaani. Rakkaus tositilanteessa ei ole viihdekirjallisuutta, muttei liioin suurta, syvällistä kaunokirjallisuuttakaan – siis lukuromaani, luetuksi tulemisen ansaitseva tarina. Teos on sujuva, luistava ja rakkausdraamoissaan riittävän koukuttava. Kirjailija hallitsee teknisesti teoksensa rakennepalapelin eri aikatasojen taitavalla lomittelulla (suorastaan ovelalla sekoittelulla). Hän taitaa valitsemansa tyylilajin. Filosofiset tai yhteiskunnalliset syvävirrat puuttuvat ja tunteet hän on etäännyttänyt ja ulkoistanut. Lukija ei  myötäelä kirjan naisten tunteita, mutta lukee niitä olevan ja tietää niitä vastaisuudessakin riittävän.

Nykypäivänä yhä useammat nuoret kirjailijat ovat kouluttautuneet kirjailijoiksi. Se näkyy aikakin uuden kotimaisen kirjallisuuden tuotoksissa. Kerronta on laadukasta ja teokset viihdyttävät, mutta unohtumattoman, suuren lukukokemuksen jälki jää usein lukijan mieleen piirtymättä. Yhden lukemani kirjan perusteella veikkaan myös Daniela Krienin kouluttautuneen kirjailijaksi. Oletus on neutraali, ei ole kehu eikä vähättely.

Daniela Krien on löytänyt äänensä. Kirjoittamalla luova kirjailija myös löytää tärkeät aiheensa.  Vapaus ja vapaudesta maksettava hinta koskettaa monen lukijan omaa elämää. Tässä teoksessa sitä symbolisoi Kim Söderströmin kansiratkaisu. Hyppylaudalta ponnistaminen merkitsee vapauden kokemusta, mutta laudan takasivun on piirretty leikkaaman hyppäävän naisen sääret. Näin hänen hypystään ei tule puhdastyylistä tai ainakaan täysin kivutonta.

Daniela Krien: Rakkaus tositilanteessa. Lurra Editions 2021, 408 sivua. Suomennos Olli Sarrivaara.

Kategoria(t): Kaunokirjallisuus Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Daniela Krien: Rakkaus tositilanteessa

  1. Margit/Tarukirja sanoo:

    Ahaa, tämä on suomennettu. Luin kirjan saksaksi pari vuotta sitten ja kirjoitinkin siitä. Hyvä luonnehdinta tuo sinun lukuromaanisi. Saksalaisessa kirjassa oli kannessa myös uimahyppääjä (nainen).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s