Thomas Bernhard: Syy

Teossarjan ensimmäinen kirja SYY vie Salzburgiin toisen maailmansodan lopulla ja sodan jälkeen. Thomas on koulupoika.

Thomas Bernhardin (1931–1989) Syy on hänen omaelämäkerrallisen kirjasarjansa ensimmäisenä (1975) ilmestynyt osa.  Sain sen käsiini viidestä teoksesta viimeisenä ja viimeisenä sen myös luin. Se sijoittuu tulevan kirjailijan elämänjanalla ikävuosiin 13–16 ja vuosissa jaksolle 1943–1947. Toinen maailmansota on kääntynyt Saksalle tappiolliseksi ja länsiliittoutuneet jauhavat entisen Itävallan ylpeyttä, Salzburgia, kivikasaksi päivänvalossa pelkäämättä mahdollista ilmapuolustusta (jota kaupungissa ei ole).

Thomas on sijoitettu internaattikouluun (kansallissosialistiseen koulukotiin), jota johtaa kapteenin tai SA-upseerin uniformussa, kiillotetuin saappain sadistinen rehtori Grünkranz. Hänen intohimonsa on rangaista ja syitä hän löytää. Esimakua natsihenkisen koulun sadismista sain edeltävästä teoksesta Muuan lapsi, josta Bernhardin elämänhistoria alkaa, mutta jonka kirjana Bernhard kirjoitti vasta muita neljää kirjaa myöhemmin. Koulun rankaisukeinot olivat häpäisy, nöyryytys, ateriatta jättäminen ja ruumiillisen kivun tuottaminen. Kasvatukseen kuuluivat joka-aamuiset lipunnostot natsitervehdyksineen ja natsimarssien yhteislauluineen. Kasvatussuunnitelma oli Bernhardin ilmaisulla ”valtiollis-fasistis-sadistinen”. Grünkranzille oppilaat olivat ihmismateriaalia.

Muuan lapsi on kirjasarjan viides, mutta Thomasin elämässä lapsuudesta kertova ja näin ajallisesti Syyn edelle sijoittuva teos.

Nuo kaksi pelkoa, siis toisaalta pelko kansallissosialistista Grünkranzia kohtaan ja toisaalta sodanpelko, jonka sadat ja tuhannet päivittäin ilmassa uhkaavasti jyrisevät, kirkkaan taivaan hämärtävät ja pimentävät lentokoneet synnyttivät, jättivät oppiaineet varjoonsa, sillä pian me emme enää viettäneetkään suurinta osaa ajasta koulussa, Andräkoulussa tai internaatissa, siis oppiaineiden parissa, vaan pommisuojassa, joita ulkomaalaiset, etupäässä venäläiset, ranskalaiset, puolalaiset ja tšekkiläiset pakkotyöläiset olivat epäinhimillisissä olosuhteissa kaupungin kumpaankin vuoreen kaivaneet…

Pommisuojissa Thomas näkee sodan käänteen yllättämien ihmisten avuttomuuden. Hän näkee sodan armoilla olevan ihmisen nöyryytetyssä ja oman merkityksettömyytensä kokemassa tilassa, missä häneltä on karsiutunut myötätunto muita kärsiviä kohtaan. On pärjättävä elävänä omin keinoin. Välinpitämättömyydestä tulee selviämiskeino.

Kun sota loppuu, kansallissosialismi katoaa ulkoisesti kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan. Thomasin koulu muuttuu katoliseksi Johanneum-internaatiksi johtajanaan humaani Setä Franz, mutta todellista valtaa laitoksessa käyttää hirmuhallintoa jatkava prefekti, Grünkranzin hengenheimolainen. Salzburgin sairaalat ovat nyt täynnä nälkiintyneitä ja aliravitsemukseen ja epätoivoon kuolevia ihmisiä. Kun pommitusraunioiden alta ei jaksettu etsiä kaikkia uhreja, vaan uutta alettiin rakentaa päälle, kaupungissa leijuu vielä vuosia mädän haju. Rottia vilisee kaikkialla. Ihmiset elävät puutteessa ja päällään osin enää risoja vaatteita.

Thomas inhoaa ja vihaa Salzburgia, on inhonnut ja vihannut sitä aina. Se on kuitenkin hänen isoäitinsä ja äitinsä kotikaupunki ja siellä asuu hänen varakkaita sukulaisiaan, joiden oville hän ei koskaan mene kolkuttamaan. Internaattivuosien aikana Bernhardin äiti huollettavine lapsineen asuu Saksan puolella Traunsteinissa ja isoisä ja isoäiti maalla Ettendorfissa. Saksan jakauduttua miehitysalueisiin Itävallan ja Saksan välinen raja palaa ja sen ylittäminen muuttuu lopulta vaaralliseksi. Thomasin on keksittävä omalaatuiset konstit voidakseen päästä rajan yli ja käydä tapaamassa äitiään ja isoisäänsä.

Kellari jatkaa siitä, mihin Syy loppuu. Thomas on oppisopimuskautenaan jopa  onnellinen.

Kun Andräkoulu on ohi, Thomas joutuu lyseoon. Se on hänelle ”hengentuhoamislaitos”, jota hän vihaa rajattomasti. Hän yrittää käydä sitä isoisänsä tähden. Lyseo on Thomasille rakkaan isoisän ehdoton tahto, kompensaatio tämän koulutuksen ulkopuolelle jäämisestä omassa nuoruudessa. Elämäkertasarjan teoksesta Kellari sain lukea, miten yhtenä päivänä kävelymatkalla internaatista arkkitehtonisesti arvokkaaseen lyseotaloon Thomas pysähtyy ja suuntaa askeleensa aivan muualle, 16-vuotiaana työnvälitystoimistoon, mistä hänen onnistuu virkailija uuvuttamalla saada oppisopimuspaikka kauppiaan oppiin. Syy päättyy tähän taitekohtaan. Kellari jatkaa siitä.

Thomas Bernhardin yhteydessä on välttämätöntä viitata kirjailijan ihmiskäsitykseen ja maailmankuvaan. En liene koskaan törmännyt niin totaalisen synkkään ja lyijynraskaaseen ihmiskuvaan kuin Bernhardin elämäkertasarjassa. Adjektiivini eivät riitä, sillä niin typeriksi, kylmiksi, vastuuttomiksi, rikollisiksi ja nousukasmaisiksi kirjailija kokee maamiehensä. Bernhardin ihmiskäsitys päätyisi tarkemmin analysoituna umpikujaan ja siihen nuorukainen alinomaa ajautuikin. Armon hänen elämässään saavat vain isoisä ja isoäiti sekä Kellarin sekatavarakauppias Podlaha.

Kellari päättyy Thomasin sairastumiseen. Hengitys vie hänet sairaalan yksinäisyyteen.

Kaiken järjenvastaisesti minä kuulen jälleen yksinkertaisten ihmisten yksinkertaisia mielipiteitä, kaiken järjenvastaisesti minä puhun silloin kun minun ei pitäisi sanoa enää sanaakaan, ja vaikenen silloin, kun minun ei pitäisi vaieta. (Erään) kotiseutuni kauneus ja kuuluisuus ovat vain ominaisuuksia, joiden kautta sen alhaisuus, sen syyntakeettomuus ja hirvittävyys, sen ahdasmielisyys ja suuruudenhulluus, tulee ilmi koko armottomalla voimallaan.

Yhteiskunta on sairas ja sen järjestelmän kynsiin pakotetut nuoret saavat myös tartunnan. Nuori Thomas ei pääse sota- ja sodan jälkeisten vuosiensa elämänpiiriään pakoon. Hän on onnellinen hyvin harvoin. Alistajista pahin on koululaitos:

Minä halveksin noita opettajia ja ajan mittaan vihasin heitä aina vain enemmän, sillä se, mitä he minulle tekivät, oli yksinomaan sitä, mitä he päivittäin ja mitä häpeämättömimmillä tavalla kaatoivat niskaani niin kutsutun korkeamman tieteen nimeen verhotun löyhkäävän, pohjattomalta tuntuvan menneisyyden likasangon uhraamatta edes ajatuksen hiventä toimiensa tosiasiallisille vaikutuksille…
… typerykset ja sairaat ryhtyvät lyseon opettajiksi, sillä se, mitä he päivittäin opettavat ja heidän uhriensa päihin syöttävät, on pelkkää typeryyttä ja sairautta, tosiasiassa vuosisatojen saatossa härskiintynyttä mielisairauden muodossa olevaa opetusmateriaalia, joka väistämättä tukahduttaa joka ainoa oppilaan oman ajattelun.

Thomas saa tuberluloosin, josta hän kärsi pitkään. Kylmyys päättää elämäkertasarjan.

Bernhard kirjoitti elämäkertasarjansa keski-ikäisenä ja vielä vuosikymmenten jälkeen nuoruuden muistot nostattivat hänessä laitojen yli kuohuvan tuohtumuksen.  Ihmiskäsityksensä ja maailmankuvansa seurauksena hänen on täytynyt kärsiä kirjoitustyön aikana hulppean korkeasta verenpaineesta!

Ken haluaa lukea sarjan Bernhardin elämänhistorian katkeamattomana jatkumona, lukujärjestys on siinä tapauksessa tämä:
Muuan lapsi (varhaislapsuudesta 12 ikävuoteen saakka. Thomas pannaan kansallissosialistiseen hoitokotiin = porvarisperheiden lasten internaattiin)
Syy (sota, internaatti ja lopulta lyseo; ikävuodet 13–15; vuodet 1943–1947)
Kellari (ikävuodet 16–17, vuodet 1947–1948; Thomas on töissä sekatavarakaupassa oppisopimuksella)
Hengitys (Thomas 18-vuotias, vuosi 1949; sairaalassa keuhkotulehduksen vuoksi, isoisän kuolema)
Kylmyys (Thomas 19–21-vuotias, 1950-luvun alku, Thomasilla tuberkuloosi, raastavat sairaalakokemukset).

Kirjat saa kohtuuhintaisina kustantajan Lurra Editionsin verkkokaupasta. Teossarjaa, joka on enemmän vihaisen miehen saarna kuin suoranainen elämäkerta, on luonnehdittu Thomas Bernhardin tuotannon rikkaimmaksi osaksi. Loppukesästä Bernhardin kustantajana profiloituu myös Teos.

Thomas Bernhard: Syy. Lurra Editions, uusi painos 2020, 176 sivua. Suomennos Olli Sarrivaara.

Kategoria(t): Kaunokirjallisuus, Löydöt, Muistelmat ja elämänkerrat Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s