Anu Kaalo: Katie-Kate

Anu Kaalon Katie-Kate on raju fiktion ja faktan sekoite rojalismista, kuninkaallisista ja pornografiasta.

Katie-Katessa on kaksi napaa: kuninkaallisuus ja pornografia. Kumpikaan niistä ei ole normaaliutta, ellemme tee niistä sitä. Katie-Kate tekee. Kirjailija väittää, että pornoa katsovien naisten keskuudessa rough sex on suositumpaa kuin miehillä. Tulkitsen sen kovan kaman suosinnaksi.

Anu Kaalon (s. 1984) ärsyttävästi lukijan kanssa flirttailevassa uutuusromaanissa Katie-Kate tapaamme viisi naista. Ensimmäinen heistä on kirjan nimihenkilö. Hän on skandinaavinen vaaleaverikkö, joka toistakymmentä vuotta sitten 18-vuotiaana lukionjälkeisenikäisenä tuli opiskelemaan Lontooseen, kunnes jätti opinnot väliin. Ehkä hänen nimensä oli Åsa, ehkä Heidi, mutta nyt hän on Katie-Kate.

”Hän on nolkytluvun nollien ovaali aukko, johon sukeltaa. Ja niin tarjoilijantöiden välillä roikkuvat vieraiden perheiden lapset leikkipuiston telineissä satuttamassa itsensä hänen lapsiavahtivien silmiensä alla, perheiden isät, joiden katseet kääntyvät jossain vaiheessa hänen ovaaliinsa, nolkyt alle kolkyt, niin että äitien katseet kääntyvät isien katseisiin ja silloin Katie-Kate etsii itselleen seuraavan pysyvän väliaikaisuuden, sillä vain väliaikaisuus on pysyvää ja kunnianhimosta katoaa kunnia ja jää pelkkä himo, mutta senkin hän antaa muiden käsiin ja silmiin.
Sillä Katie-Kate himoitsee ei-mitään, kunnioittaa ei-mitään. Ei välitä, sillä kaikki on väliaikaista.
Silti. Tämä on sentään Lontoo. Ulkomailla oleminen on sentään hieno asia, olla skandinaavinen ihminen, joka on lähtenyt omalle polulleen, löytänyt paikkansa, vaikka onkin löytänyt ei-mitään ei-mistään.”

Anu Kaalo pahvista tekemänsä Prinssi Williamsin käsikynkässä rintansa päällä kirja Katie-Kate.

Hänen ulkonäkönsä ansiosta kaksi intohimoista rojalistia, Helen ja Roger pestaavat hänet kodinhoitajakseen. Hieman siivousta, auttamista ruuanvalmistuksessa, jotain pientä. Ei paljon, sillä Helen näkee Katie-Katelle toisen tulevaisuuden. Ensin hänen vain on värjättävä tukkansa brunelliksi, sillä se on Kate Middletonin, prinssi W:n puolison hiusten väri. Brunellina Katie-Kate muuttuu häkellyttävästi Herttuattaren, Kate Middletonin kaksoisolennoksi. Sellaiseksi Helen suojattinsa haluaa. Tunnettujen henkilöiden kaksoisolennoille on tilausta.

Heleniä voisi kutsua parittajaksi. Hän parittaa suojattinsa itselleen. Kun Katie-Kate on kotiutunut rooliinsa, hänestä tulee äitinsä ikäisen Helenin seksuaalisten tarpeiden tyydyttäjä, ensin Helenin sukkahousujen läpi, sitten ilman sukkahousuja ja aluspöksyjä. Katie-Kate on ajelehtija. Ei hänellä varsinaisesti ole omaa tahtoa. Hän sopeutuu osaansa ja repii siitä omat kiihottumisnautintonsa olematta lesbo. Sitä hän ei todellakaan ole. Siksi hän ei torju myöskään itseään rutosti vanhempaa Rogeria, kun tämä ilmestyy Katie-Katen makuuhuoneeseen, vaikka äijän elin on silkkaa kuollutta ryppyä.

Makuuhuoneeseen. Se on Diana-huone, prinsessa Dianalle omistettu ja Diana-esineistöllä ja -kuvastolla sisustettu, sillä Helenin ja Rogerin kodissa kaikki huoneet kantavat eri kuninkaallisten naisten nimiä. (Inhotulle Camillalle on suotu vain käytävä. Sehän on kuin emätin, jonne Dianan aviomies Charles halusi uida tamponina.) Anu Kaalon kirja kertoo naisista ja naisen roolista tällä kaksinapaisella maapallolla. Naisen osa on olla kaunis, tuhma rakastajatar tai synnyttäjä, pyhä äiti.  Prinssien ja prinsessojen synnyttäjän tehtävän hyvin valmennettu Kate Middleton, Herttuatar Catherina, täyttää moitteettomasti.

”Kate Middleton on oppinut vaikenemaan, hän on kuuliainen ja hiljainen ja me ihailemme hänen vaikenemistaan. Hänen luonteekseen voi kukin heijastaa sen mitä tarvitsee. Ei hänellä ole mielipiteitä. Ja vaikka olisi, ei hän saisi sanoa niitä. Hänen on oltava ihastuttava ja ihastunut kaikkeen minkä näkee. Äiti, vaimo ja prinsessa. Kate Middleton täyttää kaikki naisen roolit.”

Liki hänen vastakohtansa on Anu Kaalon teoksen neljäs nainen Kate Price, brittiläinen superjulkkis, joka on yhtä todellinen ja elävä kuin herttuatarkin.

”Keijukaistarina, tuhkimotarina. Rags to riches. Akateemisuutta vaille jäänyt glamourmalli Kate Price voisi kertoa, että koulutusta käytännöllisempi tapa luokkanousuun on lopulta ulkonäkö. On ihmisiä, jotka ovat kuuluisia siitä, että he ovat keksineet kynänteroittimen, minä olen kuuluisa tissieni vuoksi, sanoo Kate Price. Silikonit maksavat itsensä takaisin.”

Molemmat Katet, herttuatar ja glamourjulkkis, ovat tehneet luokkanousun, Kate Price työväenluokasta, Kate Middleton keskiluokasta. Luokkanousu-unelmanko vuoksi lapsuutemme ja osin aikuisuutemme täyttyy prinsessoista? Tuhkimo teki taianomaisen nousun lattiaharjan ja hiirien yhteisöstä naimalla prinssin, kun pudonnut lasikenkä sopi vain hänen siroon jalkaansa.

Kun Kate Middleton vaikenee, Kate Price paljastaa. Usean kohuavioliiton läpikäynyt Kate Price kuvailee kuudessa elämäkerrassaan kaikkien miesystäviensä penikset, miesten väkivaltaisuuden ja typeryyden ja kaiken muun kertomisen arvoisen.

Romaanin viides nainen on kuollut. Hän on tietenkin Prinsessa Diana, Lady Di, kuolemattomaksi muuttunut, monille suorastaan pyhimys. Hän, jota kuljettanut auto törmäsi Pariisissa tunnelin kolmanteentoista pylvääseen kohtalokkain seurauksin. Hänkin teki luokkanousun, vaikka oli yläluokkaisen taustansa vuoksi lähempänä Britannian kuninkaallisia kuin huolella valitusta lastentarhasta lähtien pitkän valmennustien kulkenut Prinssi W:n puoliso Kate.  (Lastentarhavalinnalla varmistettiin Katen omaksuma kuninkaallinen brittiaksentti.)

Prinsesssa-hääasuun tiaroineen sonnistautunut kirjailija Anu Kaalo tietää KAIKEN Englannin kuninkaallisista.

Tapaamme Dianan Katie-Kate -kirjan sivuilla usein, milloin hakemassa lohtua Prinssi Charlesin uskottomuudesta ratsastuksenopettajansa James Hewittin rintapielestä, ehkä syvemmältäkin, sillä Raikuli-Harry, Dianan kuopuspoika peri punaisen pörrötukan, jollaista ei ollut kummallakaan kuninkaallisella vanhemmallaan (toisin kuin punertavatukkaisella ratsumestarilla). Tapaamme Dianan kävelemässä turvaliivi yllään maamiinakentän halki, pitämässä vanhainkodissa vanhuksia kädestä, loikoilemassa turkoosibikineissään rakastettunsa Dody Al-Fayedin luksusristeilijän ponnahduslaudalla, katsomassa ujon rakastuneena häittensä prinssipuolisoa ja lausumassa jatkuvien nöyryyttävien petetyksitulemisten jälkeen ehkä yhdessä maailman katsotuimmassa tv-haastattelussa kuuluisat sanat, joiden johdosta hovi päätti, että Charlesin on erottava Dianasta:
”Well, there were three of us in this marriage, so it was a bit crowded.”
Dianan osaksi jäi arvonimi, jonka hän haastattelussa antoi itse itselleen: Queen of People`s Hearts.

Anu Kaalo kuvaa Dianan uhrina, joka osasi käsitellä taitavasti julkisuutta, vaikka tavataan sanoa, ettei kukaan pysty hallitsemaan mediaa. ”Hän käsitteli mediaa kuin somea mutta paljon ennen somea.”

Anu Kaalo on jakanut kirjansa kategorioiksi pornon luokitusjärjestelmän mukaan. Pornolla on kirjassa vahva ote. Porno on aikuisten viihdettä, jota tuottaa ja tarjoaa maailmanlaajuisen teollisen monopolin haltuunsa hankkinut Mindgeek. Kuinka moni meistä siitä tietää? Anu Kaalo rinnastaa Mindgeekin Googleen ja Facebookiin. Se on niitä mahtavampi, sillä se omistaa himomme. Se tuottaa pornofilmiteollisuuden, oheisvälineistön ja vastaa pornon jakelusta. Se tietää käyttäjistään enemmän kuin Mark Zuckerbergin Facebook. Sen kymmenminuuttisia pornofilmejä katsoo päivittäin yli sata miljoonaa ihmistä ja Mindgeekin algoritmit tarjoavat kullekin käyttäjälle juuri niitä mieltymyksiä, joita ne ovat aiemmista käyntikerroista heistä taltioineet. Lajeja ja sisältöjä on loputtomasti. Pornofilmissä omasta tahdosta, ostetusti tai pakotetusti käytetyn naistähden ura kestää keskimäärin neljä kuukautta, pisimmilläänkin puoli vuotta, tietää Kaalo.

Katie-Katen kaltaisilla kuninkaallisten kaksoisolennolla on kova kysyntä myös pornovideoteollisuudessa. Niissä porsastelevat ja päästävät panoaktin aiheuttamia hurmahuudahduksiaan ”Oh my God!” teko-herttuattaret, kun teko-prinssit appiukko teko-Charles mukaan lukien ruhjovat naisen eri reikiä peniksillään. Romaanin Katie-Kate on pornon suurkuluttaja, yksityisessä Diana-huoneessaan suoranainen pornoaddiksi, mutta hänen esiintymisensä teko-prinssi W:n käsikynkässä pysyttäytyy kirjan tarinassa kesynä. Kuva päätyy paahtoleipäpaketin kylkeen.

Anu Kaalo on sanojen ja äänteiden varioija. En vain hoksannut kirjoittaa näitä kaikkia ”elämäniloja ja ilon elimiä” muistiin. Nokkela kieli, oivalluksia kipunoivat ilmaisut, ironia ja ihailu, sisäistäminen ja ulkopuolisuus luovat tarinaa ulkonäköyhteiskunnasta, missä naiseus kaventuu ikuisesti määriteltyihin ja naisten itsensäkin määrittelemiin kapeisiin Tuhkimo-kehyksiin. Naisen pääosaksi jää esittää naista. Kolmiyhteisyys muodostuu käsitteistä raiskaus, raskaus, rakkaus tai raisk–rask–rakk, kuten Anu Kaalo lyhentää. Jos on kaunis, on osattava kuolla nuorena: Lady Di, Leidi Dai, Lady dye, Lady, dye!

Kirjan visuaalisuus on tarkoin harkittua ja veikkaan että tuntemattomaksi kirjassa jätetyn designarin rinnalla visuaalista suunnittelua on tehnyt kirjailija itse, tai juuri hän. Kirjan ulkoasu on itsessään kuin taideteos, innostava, levoton ja johdonmukainen.

Luettuani kirjaa viitisenkymmentä ensimmäistä sivua minut valtasi outo harha kaiken kiinteän ja tunnistettavan katoamisesta. Elämä kaikilta osiltaan muuttui liikkuvaksi hötöksi, epätodeksi, feikiksi. Sain kuitenkin palautetuksi kiinteän lattian alleni. Ehkä sellaisen saa lopulta myös skandinaavinen Katie-Kate, olkoonpa hän sitten Åsa tai Heidi tai joku muu.

Olipahan hurjaa luettavaa, Oh my God! Oh my God!

Anu Kaalo: Katie-Kate. Teos 2020, 262 sivua.

Kategoria(t): Kaunokirjallisuus, Löydöt Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s