Tukholma: Sovjetisk affischkonst

Vladimir ja Georgi Stenberg suunnittelivat suuret määrät Neuvosto-Venäjän avantgardistisesta elokuvajulisteista.

Tukholman Liljevalchs-konsthallen avasi remontin jälkeen ovensa komealla ja harvinaislaatuisella näyttelyllä. Liki kolmen kuukauden ajan (12.10.2018−6.1.2019) Djurgårdenissa Gröna Lundin ja Abba-museon naapurissa on esillä venäläistä avantgardistista julistetaidetta 1910- ja 1920-luvuilta. Näyttelyn nimi on Sovjetisk affischkonst.

Tarinan voisi aloittaa ruotsalaisesta koristemaalari Carl August Stenbergistä, joka 1890-luvun alussa muutti Moskovaan. Stenberg toimi Venäjällä venäläisen taidemaalari Michail Vrubelin avustajana, meni naimisiin latvialaisen naisen kanssa ja sai avioliitosta kaksi tulevaa taiteilijapoikaa, Vladimirin vuonna 1899 ja Georgin 1900. Kun isä Stenberg palasi vuonna 1921 takaisin synnyinmaahansa Ruotsiin, aikuistuneet pojat jäivät Neuvosto-Venäjälle.

Veljekset Vladimir ja Georgi edustivat mitä puhtainta avantgardismia, 1920-luvulla vallalla ollutta tyylisuuntaa. Tällä hektisellä, suorastaan hillittömällä tyylillä he piirsivät erikseen ja yhdessä enimmän osan nuoren Neuvostoliiton elokuvajulisteista. Aivan monopoliasemaa heillä ei sentään elokuvateollisuudessa ja elokuvamarkkinoilla ollut, mutta Liljevalchin taidehallin veljesten suunnittelemilla julisteilla tapiseeratut seinät kertovat vakuuttavaa kieltä.

Julisteista välittyy syke, elämän kiihkeä poljento, karski armottomuus ja mielikuvituksen rajattomuus. Viesti on visuaalisesti pelkistetty henkilöiden ilmeisiin.

Suuri osa poliittisista julisteista löytyi näyttelyyn japanilaisen Rugi Matsumoton kokoelmista.

Työpari Malevits ja Majakovski tekivät sarjan poliittisia valistusjulistuksia, missä yksinkertainen teksti tuki yksinkertaista kuvaa.

Yksi saleista esittelee poliittisia propagandajulisteita. Niissä nousevat esiin ideologian pääarkkitehdit Karl Marx ja Friedrich Engels sekä ideologian toteuttajat Vladimir Lenin ja Josip Stalin.

Yksi saleista on omistettu ideologisen kasvatuksen julisteille. Lukutaidotonta kansaa kasvatettiin lukukirjoin, joiden naiivi ja yksinkertaistettu poliittinen taide tuo mieleen lasten kuvakirjojen kuvituksen. Ensimmäisen maailmansodan alettua kuvituksissa lyötiin Saksan keisarin isovatsaisiksi kuvattuja joukkoja. Tyhjä valtionkassa tarvitsi myös verotuloja. Parivaljakko Kasimir Malevits ja Vladimir Majakovski työskenteli yhdessä luoden iskevän kuvan ja iskevän tekstin yhdistelmiä mahdollisemman helposti ymmärrettävää sisältöä tavoittaen.

Lukikirjalla vuodelta 1914 kiihotettiin lukutaidottomia saksalaisia sotajoukkoja vastaan.

Tässä taistellaan valeiskurityöläisiä vastaan.

Näyttelyssä esitetään vanhoja mustavalkeita musiikilla taustoitettuja elokuvia, joissa katsoja pääsee tutustumaan neuvostoarkeen uutteran ja rohkean filmimiehen mukana. Elokuvanauhan sanoma on propagandistinen: Yhteiskunta kukoistaa, kasvaa, tuottaa ja sen rytmi on kiihkeää ja dynaamista. Ihmiset ovat täysin rinnoin osallisina rakennus- ja tuotantotyössä, naiset naurussa suin.

Majakovskin ja Malevitsin yhteistyötä

Tuntematon taiteilijan juliste elokuvasta Oktober 1918

Kaikkea Liljevalchin harvinaisesta visuaalisesta aineistosta ei ole saatu yksin Moskovasta. Hyvin paljon ainutlaatuisia julisteita on

lainattu Japanista Rudi Matsumoton kokoelmista.

Entä miten kävi Stenbergin veljesten? Avantgardismi eli aikansa, Neuvosto-Venäjän NEP-kauden vuodet. Sitten se julistettiin hylättäväksi ja korvattiin sosialistisella realismilla. Vladimir kuoli auto-onnettomuudessa 1933. Miten Georgi selvisi tyylin muutoksesta, näyttely ei kerro. Hän eli pitkän elämän ja kuoli Moskovassa 82-vuotiaana.

Amos Rexissä minäkin

Alfred William Finschin Aallonmurtaja Heyst`ssa edustaa Amos Rexin perinteistä antia Sigurd Frosteruksen kokoelmien näyttelyssä.

Tukholmasta palattuani jonotin uuteen Amos Anderssonin taidemuseoon Amos Rexiin. Lippukassajono ylsi normaalina arkipäivänä koko päivän mitassa sadan metrin mittaiseksi kävelykadulle Lasipalatsin ulkopuolella.

Jonottaminen on sen väärti, sillä Graffiti Nature koko tilan täyttävine rehevine, luonnon runsautta ylistävine väriloistoineen, kasveineen, perhosineen, sammakoineen ja sisiliskoineen sekä yllättäen eteen osuvine peiliseinineen oli kokemisenarvoinen labyrintti lukuisten lapsivieraiden lisäksi myös aikuiselle ihmettelijälle. Vortex of Light Particles, musiikkiin yhdistetty nousevien valorihmastojen kiipeilyt salin kupolimaisessa tilassa oli itselleni liki meditoivaa. Mutta voi valoteos toimia toisella katsojalla toisinkin.

Perinteistä taidetta Amos Rexissä edustivat Sigurd Frosteruksen kokoelman jälkiekspressionistiset teokset.

Mainokset
Kategoria(t): Ajankohtaista Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s