Tuulikki ja Matti Kärkkäinen: Kuopion salaperäinen Barsokevitshin valokuvaamo

Adèle Barsokevitschin sukujuuret herättivät kirjan kirjoittajat ottamaan selvää ja oikomaan käsityksen Viktorin syntyperästä.

Adèle Barsokevitschin sukujuuret herättivät kirjan kirjoittajat ottamaan selvää ja oikomaan käsityksen Viktorin syntyperästä.

Lukemani sanomalehtihaastattelun perusteella Barsokevitsch-kirjan kirjoittajista ainakin Tuulikki Kärkkäinen halusi osoittaa, että jälleen kerran tunnetun miehen takaa löytyy osaava, vahva nainen. Kuopiossa valokuvaajan uran tehnyt Viktor Barsokevitsch (1863−1933) meni näet Kuopioon 23-vuotiaana muutettuaan naimisiin itseään useita vuosia vanhemman, varakkaan valokuvayrittäjä Adèle Sallinin (1857−1944) kanssa ollen itse taustaltaan verrattain varaton. Adèle oli toiminut ennen avioitumista runsaat kuusi vuotta alan yrittäjänä ja hänen liiketoimintansa varmisti äidin, nimismiehen leski Anna Sofia Sallinin, huomattava varallisuus.

Viktor Barsokevitsch ja Adèle Sallin kihlautuivat vuonna 1886.

Viktor Barsokevitsch ja Adèle Sallin kihlautuivat vuonna 1886.

Ajan säädösten mukaan aviomies oli vaimonsa omaisuuden edusmies, joka hallitsi tämän omaisuutta, ja näin Adèlen valokuvaamo siirtyi avioliiton solmimisen  myötä Viktor Barsokevitschin nimiin. Adèle Sallin lukeutui varhaisimpiin naisiin itsenäisinä valokuvaamoyrittäjinä. Sellaiseksi hän siirtyi kokeiltuaan onneaan muutaman vuoden naisten hattujen ja vaatteiden valmistajana ja myyjänä.

Avioliiton solmimisvuoden 1887 jälkeen Adèle alkoi pian odottaa esikoistaan ja vetäytyi valokuvauksesta perinteiseen naisten rooliin. Yksivuotiaana kurkkumätään menehtyneen Anna-pienokaisen jälkeen avioparille syntyi kaksi lasta, Vera ja Viggo, joista jälkimmäisestä tuli myöhemmin perheen musta lammas. Adèlesta ei kirjan mukaan ole jäänyt aineistoa valokuvaajana. Avioliiton solmimisvuonna iso osa hänen kuva-arkistoaan tuhoutui tulipalossa.

Anna Sofia Sallin osti kokonaisen korttelin Kuopion keskustasta tuomiokirkon läheltä vuonna 1887.

Anna Sofia Sallin osti kokonaisen korttelin Kuopion keskustasta tuomiokirkon läheltä vuonna 1887.

Pidän Tuulikki ja Matti Kärkkäisen kirjan nimeä liioittelevana. Mutta sen verran salaperäisyydellekin on sijaa, ettei tuosta ensimmäisestä tulipalosta kerrota sen enempää. Muuten kirjassa on kaikki dokumentoitu tarkkoja päivämääriä myöten. Lukiessani hämmästelin, eikö paikallisessa sanomalehdessä kirjoitettu edes pikkujuttua tulipalosta. Mutta ilmeisesti tulipalo ei ollut täysimittainen ja nuorsuomalainen Savo etsi tuolloin vasta uomaansa uutislehtenä, eikä siis kirjoittanut.

Kun tulipalo tuhosi valokuvaamon maan tasalle vuonna 1893, Uusi Savo (ent. Savo) kirjoitti siitä asianmukaisesti. Kolmas pariskuntaa kohdannut tulipalo, tammikuussa 1916, osoittautui dramaattiseksi sekin, kun palosotilaat löysivät palaneesta varastosta paukahtelevia pyssynkuulia. Sillä oli seurauksensa, mutta siitä jutun lopussa.

Valokuvaamon nousu ja kukoistus alkoi Viktorin otettua yritys käsiinsä. Hän hankki uutta välineistöä ja aloitti sanomalehtimainonnan. Pitkään hän pystyi toimimaan ilman varteenotettavaa kilpailua ja hän laajensi kuvauspalveluitaan myös ympäröiviin maalaiskuntiin. Uusia yrittäjiä alkoi ilmaantua vasta 1910-luvun alussa ja sitten niitä riittikin. Barsokevitsch pysyi kuitenkin Kuopiossa johtavana valokuvausliikkeenä aina 1920-luvun alkuun, jonka jälkeen alkoi hiipuminen. Itse jo ikääntynyt Viktor Barsokevitsch ajoi liikkeensä alas vuonna 1926.

Viktor Barsokevitsch kuvasi paljon perhettään. Kuvassa vuodelta 1889 keskellä Adèle-vaimo Anna-vauva sylissään, vasemmalla Adélen sisko Ida, oikealla Viktorin Emil-veljen vaimo Edda.

Viktor Barsokevitsch kuvasi paljon perhettään. Kuvassa vuodelta 1889 keskellä Adèle-vaimo Anna-vauva sylissään, vasemmalla Adélen sisko Ida, oikealla Viktorin Emil-veljen vaimo Edda.

Kirjoittajat käyttävät puolet kirjan 180 varsinaisista sivuista Adèlen ja Viktorin sukujen selvitykseen. Tuulikki Kärkkäinen on intohimoinen sukututkija ja Adèlen sukujuuret tulevat häntä lähelle. Vauraan talollisen tytär Anna Sofia Kärkström (s.1833) Kiuruvedeltä meni naimisiin pitäjään nimitetyn kruununnimismiehen Gabriel Sallinin kanssa. Sallin toimi nimismiehenä myös Rautavaaralla, mutta hänen varhaisen kuolemansa jälkeen (1859) leski palasi lapsikatraineen synnyinsijoilleen. Ilmeisesti nälkävuodet 1866−1867 saivat Anna Sofian muuttamaan Kuopioon, missä hän sijoitti perintöomaisuutensa keskustan kortteliin ja alkoi vuokrata asuntoja.

Viktorin kouluttautumisesta valokuvaajaksi löytyy vahvistamatonta tietoa. Mahdollisesti 17-vuotias Viktor oli ainakin Waldemar Dahllöfin opissa Tukholmassa.

Viktorin kouluttautumisesta valokuvaajaksi löytyy vahvistamatonta tietoa. Mahdollisesti 17-vuotias Viktor oli ainakin Waldemar Dahllöfin opissa Tukholmassa.

Viktor Barsokevitschin taustoista kirjoittajat ovat löytäneet kiinnostavaa valaistusta asioista, jotka nyt maailman muututtua ovat hälventyneet merkityksessään. Barsokevitschia on näet pidetty juuriltaan puolalaisena, mutta Tuulikki ja Matti Kärkkäinen perustelevat seikkaperäisesti ja uskottavasti, että Viktorin ortodoksinen Vikenti-isä oli mitä ilmeisimmin valkovenäläinen tai ukrainalainen ja näin ollen luokittui tuolloin venäläiseksi.

Kirjoittajat perustelevat huolella, miksi niin Vikentin ammatti kuin kansallisuus kaunisteltiin. Taantumuksellisen Aleksanteri III:n hallintokausi sekä häntä keisariksi seuranneen Nikolai II:n toimeenpanemat sortotoimet Suomen suurruhtinaskunnan saivat aikaan sen, ettei venäläisyys ollut mairitteleva meriitti suomalaisten silmissä.

Molempien perhekuntien sukuselvityksessä kirjoittajat osoittavat sukututkijain pikkutarkkuutta, mikä ei yleisteokseksi tarkoitetussa (?) kirjassa ole kaikilta osin perusteltua. Kirjassa on paljon mielenkiintoista tietoa ja ennen muuta poliittista ajankuvaa, mutta se uhkaa hukkua pikkutarkan raportoinnin alle. Kirjoittajat dokumentoivat lähteensä tarkasti. Tekstissä on numeroidut viitteet ja kirjan lopussa viitteet sekä viitteet avaava lähdeluettelo. Kätevä ratkaisu olisi ollut laajentaa viitteet lisäyksin tai huomautuksin ja siirtää epäoleelliset yksityiskohdat niiden yhteyteen.

Mutta takaisin Adèle ja Viktor Barsokevitschin tarinaan. Vaikka erityisesti Viktor oli sosiaalisesti hyvin toimelias ja monipuolinen, pariskunta ei tunnettuudestaan huolimatta lukeutunut Kuopion eliittiin. Esimerkiksi Minna Canth jäi Barsokevitscheille etäiseksi, vaikka poseerasikin Viktorille.
Ehkä he olivat enemmän seurapiirejä palvelevia käsityöläisiä kuin seurapiirejä itseään – sillä käsityöläisyyttähän valokuvaaminen oli ainakin henkikirjoittajan mukaan”, kirjoittajat toteavat.
Valokuvausta ei heidän aikanaan pidetty vielä taiteena, minkä sai kokea nahoissaan myös toinen aikalainen, Into K. Inha (1865−1930).

Yksi kirjan mielenkiintoisimmista ulottuvuuksista on uskonto. Kun Adèle meni naimisiin, hänen kirjansa siirtyivät ortodoksikirkkoon. Keisarillisessa kirjeessä vuodelta 1817 määriteltiin eroaminen ortodoksisesta kirkosta rikokseksi. Porsaanreiäksi muodostui vuoden 1905 suurlakon seurauksena väljennys liittyä Pietarissa luterilaiseen Pyhän Katariinan seurakuntaan. Niinpä koko Barsokevitschien sukukunta matkusti Pietariin, liittyi Pyhän Katariinan kirkon jäseneksi ja dokumentit sieltä saatuaan siirsi seurakunnan jäsenyyden oman kotipaikkakunnan luterilaiseen seurakuntaan. Kirjoittajat kertovat monien käyttäneen tätä konstia.

Barsokevitschien pihanäkymää Kuopiossa Viktorin kuvaamana.

Barsokevitschien pihanäkymää Kuopiossa Viktorin kuvaamana.

Viktor Barsokevitsch karkotettiin keväällä 1916 Saratoviin, mistä hän pääsi palaamaan vuotta myöhemmin Venäjän helmikuun vallankumouksen seurauksena. Kirjoittajat arvioivat luopumisen ortodoksisuudesta tuolloin pahentaneen Barsokevitschin tilannetta. Tottahan Viktor ja Adèle olivat myös allekirjoittaneet kaikki ne kansalaisvetoomukset, jotka keisarille tehtiin routavuosien sortotoimien johdosta. Virallinen syy karkotukseen olivat tulipalon yhteydessä räjähdelleet pyssynkuulat.

Jukka Kukkonen kertoo toimittamassaan Viktor Barsokevitsch -teoksessaan vuodelta 1987 vuoden 1916 huhtikuussa Kallaveden avannosta löydetyn useita kivääreitä, revolveri ja runsaasti patruunoita. Samasta Barsokevitschin varastosta nekin olivat peräisin, piian hätäpäissään käskystä avantoon upottamat. Kärkkäiset spekuloivat kysymystä, miksi aseet olivat olleet Barsokevitschin varastossa:
”Niiden alkuperä ja tarkoitus jää arvoitukseksi. Mieleen tulee myös Viktorin pojan Vigon rooli. Vuoden 1916 tapahtumien aikana hän oli 22-vuotias, juuri sopivassa iässä käsittelemään laillisia ja laittomia aseita, mahdollisesti jopa isän tietämättä.”

Avantoon upotetuista aseista löytyy siis vihdoin katetta kirjan otsikolle.

Omat lapset tottuivat syntymästään lähtien kameraan. Kuvassa Viggo ja Vera isän kuvaamana.

Omat lapset tottuivat syntymästään lähtien kameraan. Kuvassa Viggo ja Vera isän kuvaamana.

Kaikenlaista kiinnostavaa pohdintaa kirjasta siis löytyy. Laadukkaassa ja informatiivisessa kuvituksessa on nähty vaivaa, ja kuvitus vastaa hyvin kirjan sisältöä. Pari asiaa huomasin jääneen tahattomasti pois, toisen tekstissä luvatun, toisen teosluettelosta. Mutta aikaansaaville sattuu, aikaansaamattomille ei. Harmittavaa silti aina.

Mutta alkuun: Kuuluuko Viktor Barsokevitsch niihin nimimiehiin, joiden takaa löytyy nainen? Kyllä vaan. Mutta ei Viktor tyhjästä tullut ja ansioitta aloittanut. Hän oli kouluttautunut valokuvaaja ja hän oli taitava, kekseliäs ja toimelias yrittäjä. Ehkä oman yrityksen ja nimen luonti olisi ilman onnekasta avioliittoa hidastunut muutamalla vuodella. Mutta sitä emme ole todistamassa.

Tuulikki ja Matti Kärkkäinen: Kuopion salaperäinen Barsokevitschin valokuvaamo. Adèle Sallinin ja Viktor Barsokevitschin sukujen tarina. Tuulikki ja Matti Kärkkäinen & Sallisen ABC Oy 2015, 217 sivua.

Kirjan tilaukset:  sallisenabc@pp.inet.fi. (Postituskuluineen 26,50). Kirjaa on myös myynnissä Kuopion VB-keskuksessa.

Advertisements
Kategoria(t): Kulttuurihistoria, Tietokirjallisuus Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s