I, me, my – vaikutelmia Helsinki LITin toisesta päivästä

Aion lukea Jonas T. Bengtssonin uutuusromaanin Submarino. Sitä on kehuttu rikosromaaniksi, jonka näkökulmana ei ole rikosvyyhden visainen tutkinta ja tutkimusta suorittava sankaripoliisi, vaan se marginalisoitunut kaveri, jolle rikollisuus on elämäntapa.

Jonas T. Bengtsson esiintyi Helsinki LITin lavalla suuren kirjailijan elkein.

Jonas T. Bengtsson esiintyi Helsinki LITin lavalla suuren kirjailijan elkein.

Tanskalainen Bengtsson, kahden kirjan mies, oli yksi Helsinki LITin lauantaivieraista. Hänen keskusteluparinaan oli kirjailija Sofi Oksanen. Molemmat Bengtssonin kirjat ovat saaneet kehuja ja esikoinen, Aminan kirjeet (2005), palkittukin.

Jonas ja Sofi

Sofi Oksanen kritisoi kirjailijoita aiheiden ja päähenkilöiden valitsemisesta omasta lähipiiristä, siis kirjoittamisesta kirjailijoista, toimittajista ja vastaavista kirjallisen työn ammattilaisista. ”Se kertoo laiskuudesta ottaa selvää ja perehtyä itselle vieraisiin aihepiireihin.”

”Olen onnellinen, että ensimmäinen kirjani ei kuvannut minua itseäni muistuttavaa henkilöä, eikä ollut minua lähellä”, tarttui Jonas Bengtsson syöttiin. Silti keskustelun 45 minuutin ajan korviani vihloivat keskustelun ylivoimaisesti yleisimmät sanat I, me ja my. Niitä tulvi molempien suusta, mutta ylivoimaisesti eniten vilkkaasti elehtivän ja sanoistaan haltioituneen tanskalaisvieraan. Jos jokin digitaalivempain, sanalaskuri, olisi raksuttanut, I, me ja my -sanoja olisi mittari osoittanut lukuisia satoja.

Tokihan molemmille puhuminen vieraalla kielellä vaikutti ”ai, mii ja main” villiin viljelyyn. Äidinkielisessä keskustelussa ”jeg” ja ”minä” olisivat tuoksahtaneet pahalta jo keskustelijoiden itsensäkin nenissä. Keskustelu siis muodostui itsekeskeisyyden ja itserakkauden niukkasisältöiseksi puhepyörittelyksi, you know. Itsestä etäännytetty, yleistävä keskustelu kirkui poissaolollaan.

Ehkä se ei häirinnyt muuta yleisöä samalla tavalla: elämmehän I-kulttuurin keskellä. Keskustelu väisti Bengtssonin kirjan tarjoaman aihepiirin, marginalisoituneet pikkurikolliset ja niiden monikulttuurisen luonteen.

Märta ja Juha

Vaikea isäsuhde, perheen hajoaminen, alkoholismi, seksuaalisuuden herääminen. Knausgård kirjoittaa Taisteluni-sarjassa omasta elämästään, tarkasti ja taitavasti.

Vaikea isäsuhde, perheen hajoaminen, alkoholismi, seksuaalisuuden herääminen. Knausgård kirjoittaa Taisteluni-sarjassa omasta elämästään, tarkasti ja taitavasti.

Kontrasti oli melkoinen, kun iltapäivän sessiossa Märta Tikkanen ja Juha Itkonen keskustelivat itsen, omien kokemusten ja kirjailijan lähipiirin hyödyntämisestä kirjallisena materiaalina – siis avoimesti ja tietoisesti. Keskustelussa mainittiin edelläkävijöinä Märta Tikkasen lisäksi hänen edesmennyt kirjailija-aviopuolisonsa Henrik Tikkanen sekä Christer Kihlman, joiden ”itsensäpaljastelukirjallisuus” herätti aikanaan kritiikkiä, jos ihastustakin. Nyt norjalaisen Karl Ove Knausgårdin kolmetuhatsivuinen, itsestä kertova Taisteluni-sarja on suurta, lukuisille kielille käännettyä maailmankirjallisuutta.

Näin Märta Tikkanen, aiheensa lähipiiristä ammentanut kirjailija:

”Mistä muusta kirjailija voi kirjoittaa kuin siitä, minkä tuntee. Jos on riittävän henkilökohtainen, on samalla tarpeeksi yleinen. Tosin Henrik käänsi sen toisin päin: kirjailijan tulee kirjoittaa sellaisesta minkä tuntee, siis ei ainakaan itsestään. Hänen mielestään tulee kirjoittaa häpeästä.”

Mitä merkitsee kun perheessä on alkoholisti? Märta Tikkanen kirjoitti avoimesti miehestään Henrik Tikkasesta, kirjansa kuvittajasta.

Mitä merkitsee kun perheessä on alkoholisti? Märta Tikkanen kirjoitti avoimesti miehestään Henrik Tikkasesta, kirjansa kuvittajasta.

Juha Itkonen kertoi etsivänsä kaiken aikaa rajaa itsestä kirjoittamisen ja sen peittämisen ja sen etäännyttämisen välillä ja totesi yritykset keinotekoisiksi. Se, että henkilö on romaanissa toisella nimellä, asuu Länsi-Helsingin sijasta itäpuolella ja rivitalon sijasta kerrostalossa, ei muuta miksikään sitä, että kirjoittaja silti kirjoittaa itsestään. Häpeä liittyy hänellä lukijan kritiikin pelkoon: ”Eikö se osaa kirjoittaa muusta.”

”Kirjailija varastaa kaiken”, tiivisti Itkonen lähipiiriaineiston oikeutusta.

Juha Itkosen Ajon tapahtumat ovat perhepiiristä 30 vuoden takaa.
Juha Itkosen Ajon tapahtumat ovat perhepiiristä 30 vuoden takaa.

 

Uusimpana häneltä on viime syksyn ilmestynyt romaani Ajo, jossa pikkupojan, isän pikkuveljen, kuolemaan johtaneessa auto-onnettomuudessa kuljettajana oli oma isoisä. ”Isoäidin maa romahti.”

Märta ja Henrik Tikkanen kirjoittivat avioparina rinnakkain, lähipiiristään ja toisistaan ja kirjailijasuhde perustui vapauteen ja luottamukseen. Mutta kerran se petti. Märta Tikkanen kertoi perheen tuolloin murrosikäisen pojan vaikeasta psykoosisairaudesta, josta oli sovittu lääkärinkin vaatimuksesta vaiettavan. Tukholman matkallaan Henrik Tikkanen kuitenkin kertoi kaiken avoimesti Veckojournalille, joka revitteli pojan sairaudesta otsikot ja lööpit. ”Se otti koville.”

Lähipiirin ja tuttujen käyttämiseen kirjallisena materiaalina liittyy muistojen muuttuminen ja eri henkilöiden hyvinkin erilainen kokemus samasta tilanteesta tai ihmisistä.
”Millainen on rehellinen mielikuvitus?” kertoi Juha Itkonen miettivänsä. Hän kertoi päätyneensä siihen, että vain rehellisyys koskettaa lukijaa ja vain rehellisyydellä on merkitystä. Hän heitti  Märta Tikkasen valittavaksi, kumpi kirjailijan tulee valita, totuus vai tarina. ”Tarina”, laukaisi Tikkanen, vaikka kertoi valinnan rikkoneen kerran yhtä ystävyyssuhdetta.

”Muistin ja kokemusten aitoudesta ajattelen niin, että nämä ovat minun kokemuksiani ja voin käyttää omistamiani kokemuksia niin kuin haluan”, hän perusteli ratkaisunsa.

Advertisements
Kategoria(t): Ajankohtaista Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s