Rajala & Riikonen Olavi Paavolaisesta Helsingin kirjamessuilla

Olavi Paavolaisesta, ”karjalaisesta kosmopoliitista”, saatiin – kuten tiedämme − kaksi elämänkertaa samana syksynä: yleisen kirjallisuustieteen professori Hannu Riikosen Nukuin vasta aamuyöstä, Olavi Paavolainen 1903−1964 ja kirjallisuustutkija, kirjailija Panu Rajalan Tulisoihtu pimeään, Olavi Paavolaisen elämä.

Jukka Petäjän sanoin herrat kalastelivat samoilla vesillä.

Helsingin kirjamessujen viimeisenä päivänä Petäjän ohjastama keskustelu oli syytä kuunnella. Messukeskuksen Kullervo-sali täyttyi viimeistä sijaa myöten.

Hannu Riikosen mukaan Paavolaisen harhaisku kriitikkona oli Haanpään Kentän ja kasarmin tyly arvio.

Hannu Riikosen mukaan Paavolaisen harhaisku kriitikkona oli Haanpään Kentän ja kasarmin tyly arvio.

Rajala sai WSOY:ltä ehdotuksen Olavi Paavolaisen elämänkerrallisesta teoksesta Juhani Aho -teoksen valmistuttua. Kun kustannussopimuksessa oli elokuussa 2013 muste kuivunut, Rajala kuuli syksyllä myös Hannu Riikosen olevan asialla, mutta kirjallisuuselämänkerran aikein ja arvio tilaa jäävän hänellekin – kuten sitten tapahtui. Kirjojen luonnehditaan ristivalaisevan kohdettaan: siinä missä Riikonen zoomaa Paavolaisen tuotantoon, Rajala ottaa mukaan kuvattavansa persoonan ja elämän.

Suuressa maailmassa elämänkertojen limittäisyys on kuulemma tavallista. Jos kohde on kiinnostava, uusi tarkastelukulma löytyy.

Paavolaisen elämän käännekohtia

Sivistynyt, eloisa kahden asiantuntijan keskustelu sai ylimääräistä säkenöintiä, kun Petäjä pyysi kumpaakin kertomaan kolme tärkeää käännekohtaa Olavi Paavolaisen elämässä ja antoi Hannu Riikosen aloittaa.

Riikonen listasi seuraavasti: 1) Ulkomaanmatkat, niistä erityisesti matka Saksaan ja käynti Nürnbergin puoluepäivillä, 2) Aunuksen ja Vienan kokemukset jatkosodan alkuvuosina ja niistä syntyneet maisema- ja luonnonkuvaukset sekä 3) tarmokas paneutuminen radioteatterin kehittämiseen sen päällikkönä 1940-luvun lopulla.

Mahtoikohan Riikonen kuoria kermat päältä ja pistää ne poskeensa Panu Rajalan nenän alla?

Rajalan lista oli seuraava: 1) Tulenkantajien säihkyvä tähti ei onnistunutkaan runouden uudistajana, vaan kustantajalle tarjottu kokoelma tuli kolisten takaisin. Sen seurauksena Paavolainen suuntautui esseemäiseen kulttuurikirjoittamiseen, 2) haukkuessaan kaverinsa pamfletissaan Suursiivous lastenkamarissa hän samalla suututti heidät ja ympärille asettui yksinäisyys sekä 3) vuosina 1945−1946 Paavolainen käänsi takkinsa ja oli valmis Neuvostoliiton tulevaisuuteen uskoen loikkaamaan äärivasemmiston kulttuurikellokkaaksi, kun muut entiset kamut pysyivät asemissaan. Paavolainen ei kuitenkaan saanut loistavaa sijaa, jäi sivulliseksi, alkoholisoitui ja synkistyi.

Paavolaisen kerrotaan muuttaneen Synkän yksinpuhelun päiväkirjaansa sodalle kriittisemmäksi jälkikäteen. Itse muistan kirjan esteetikon luomuksena.

Paavolaisen kerrotaan muuttaneen Synkän yksinpuhelun päiväkirjaansa sodalle kriittisemmäksi jälkikäteen. Itse muistan kirjan esteetikon luomuksena.

Kaikki nuo totta. Riikosen lisäsi Paavolaisen arvostelleen Synkässä yksinpuhelussa kelkan vaihtajia – vain liittyäkseen pian heihin itsekin. Paavolainen oli kuitenkin tarkkailija, ei toimija.

Saksan matkasta oli Rajalalla vuorostaan hauska lisäys kerrottavanaan: Olavi Paavolainen ei suinkaan saanut itse ideaa lähteä Saksaan, ei liioin kustantaja. Kimmokkeen hän sai Saksaan vuonna 1936 matkustaneelta ystävättäreltä, kansankoulunopettaja Liisa Tannerilta, joka kirjoitti Paavolaiselle näkemästään ja kokemastaan ajan kuohusta tavalla, joka sytytti uteliaisuuden. Nainen siis senkin takana!

Narsisti poti esiintymiskammoa

Panu Rajalan kirjoittamien kirjailijaelämänkertojen sarja sai jatkoa Tulisoihdusta pimeään. Tässä nimikirjoituksen jakoa kirjamessuilla.

Panu Rajalan kirjoittamien kirjailijaelämänkertojen sarja sai jatkoa Tulisoihdusta pimeään. Tässä nimikirjoituksen jakoa kirjamessuilla.

Olavi Paavolaista käsiteltiin kirjamessujen 50 minuutin sessiossa monelta kantilta: arvioitiin tuotantoa, karjalaisten juurten merkitystä, häilyvää seksuaalista identiteettiä, muiden kirjailijoiden arvottamista kriitikkona sekä luonnollisesti persoonan ulkoisia piirteitä.

Kävi ilmi, että Paavolaisen poteman esiintymiskammon syynä oli ilmeisesti änkytysvika. Hän pysyi joukkotilaisuuksissa hiljaa, mutta muuttui purevan kriittiseksi ”naulakkofilosofiksi” ulkopuolella, narikassa. Hän oli parhaimmillaan pienessä ja tutussa seurassa, missä hän loisti ja otti tilansa.

Narsisti hän oli ilman muuta eli kuten Panu Rajala ilmaisi: näyttelijä kulttuuripolitiikan estradilla. Sukuvarallisuus mahdollisti luoda ympärille piirejä. Hannu Riikonen korosti Paavolaisen visuaalista silmää, joka näkyi tarkkuutena omasta pukeutumisesta sekä itsestä otetuista ja julkaistavista valokuvista.

Muistettiin myös mainita, että Paavolainen toimi monien kirjailijoiden läpimurron avittajana. Tällaisesta sydämellisyydestä pääsivät osalliseksi muiden muassa Katri Vala, Ain-Elisabet Pennanen, virolainen näyttelijätär Liina Reiman sekä Paavolaisen naisista Helvi Hämäläinen.

Luin muinoin Matti Kurjensaaren kirjan Loistava Olavi Paavolainen ja kuohahtelin Kurjensaaren itsekeskeisyyttä. Kirjan osuvampi nimi voisi olla Minä ja Olavi Paavolainen. Hannu Riikonen ja Panu Rajala kuuluvat sodan jälkeiseen sukupolveen, joten Kurjensaaren loukkoa ei ole odotettavissa, kun pääsen lukemaan Rajalan kirjan, näistä kahdesta kirjasta oman valintani.

Hyvän pohjan tulevalle lukunautinnolle antavat ne Olavi Paavolaisen teokset, jotka olen nuorena naisena lukenut: Synkän yksinpuhelun lisäksi Lähdön ja loitsun, Kolmannen valtakunnan vieraana sekä matkakuvauksen vierailusta Neuvostoliitossa vuonna 1939.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Olavi_Paavolainen

Ja kirjamessujen sunnuntaipäivän annista vielä lisää seuraavassa jutussani!

Advertisements
Kategoria(t): Ajankohtaista, Muistelmat ja elämänkerrat Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s