Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

Intensiivinen, tyylikäs psykoromaani elämässään eksyilevistä nuorista.

Intensiivinen, tyylikäs psykotrilleri elämässään eksyilevistä nuorista.

Jumalat juhlivat öisin on amerikkalaiskirjailija Donna Tarttin esikois- ja läpimurtoteos vuodelta 1992. Suomeksi kansainväliseksi bestselleriksi kohonnut tiiliskiviromaani ilmestyi Eva Siikarlan suomentamana vuonna 1993.

Julkisuutta välttelevä kirjailijatar vieraili hiljattain Helsingissä ja Tukholmassa kolmannen romaaninsa Tikli käännösten johdosta. Päätin kuitenkin aloittaa tutustumiseni minulle vielä tuntemattomaan kirjailijaan esikoisteoksesta. Se on saatavilla ranteita uuvuttavana pokkarina.

Rikos ja jälkien peittely

Kalifornialainen varaton nuorukainen Richard hakee elämälleen suuntaa. Isän bensa-asema ei houkuta. Viehättävän esitteen johdattelemana hän hakee opiskelijaksi itärannikolle Vermontiin Hampdenin collegiin, rikkaiden jälkikasvun opinahjoon, joka ideologiansa mukaisesti paapoo myös varattomia pyrkijöitä.

Richard ajautuu marginaaliin opiskelun päävirrasta, lukemaan muinaiskreikkaa muutaman varakkaan nuoren yhteen hitsautuneessa joukossa, opettajana opetusmenetelmissään omaperäinen persoonallisuus, myös julkkispiireissä liikkuva Julian. Richardista tulee tiiviisti keskenään seurustelevan (lue: juopottelevan) piirin kuudes, silti hieman ulkopuolinen jäsen.

Kevätkauden alkupuolella Richard saa tietää, että ystävysten kontolla on marraskuussa tapahtunut hirveä rikos, ratkaisematon, raaka tuntemattoman maanviljelijän tappo baccanaalihuuruissa. Sinä yönä muualla ollut Bunny on kuitenkin osannut laskea tapahtumat yhteen ja hän on nyt ryhmän kellokkaalle Henrylle suutaan soittava ja kiristävä uhka. Kumpi ehtii ensin, kiinnijääminen vai Bunnyn eliminoiminen? Richard tempautuu mukaan ystävän murhan suunnitteluun ja toteutukseen, sivullisena tosin.

Bunny, ystävänä sietämätön hyväksikäyttäjä, kiristäjä ja ketku, sysätään kielekkeeltä alas kivikkoiseen rotkoon. Tekijä on Henry, muut ovat tapahtuvasta tietoisina paikalla.

Jumalat juhlivat öisin on taitavasti kirjoitettu psykoromaani itsestään eksyneistä nuorista ihmisistä, syyllisyydestä ja sen seurauksista. Ajoittain ajattelin Dostojevskin Rikosta ja rangaistusta. Myös Tarttin romaanissa on kyse rikoksesta ja lankeavasta rangaistuksesta, vaikka ensimmäinen henkirikos jää selvittämättä ja toista luullaan onnettomuudeksi.

Ystävyys muuttuu riippuvuudeksi, epäluuloksi, uhaksi, vihaksi ja luottamusvajeeksi. Pieni Tarttin ironinen yksityiskohta on se, että Hampdenin collegen yksi sali kantaa luottamustutkija Robert Putnamin nimeä. Luottamus on pääoma, jonka arvon huomaa sitten kun luottamus on liuennut:

Aikoinaan minä olin pitänyt ajatuksesta että teko oli kuitenkin sitonut meidät yhteen; me emme olleet mitään tavallisia ystäviä vaan ystäviä kuolemaan saakka. Tämä ajatus oli lohduttanut minua Bunnyn kuoleman jälkeisinä aikoina. Nyt minua kuvotti tieto ettei ollut mitään pakotietä. Olin pääsemättömissä heistä, kaikista, lopullisesti.

Tyylikäs ja tasokas teos

Donna Tartt on tyylin mestari. Bunnyn hän kuvaa sietämättömäksi tyypiksi, joka elää härskisti ystäviensä kustannuksella. Myös lukijassa kasvaa ymmärrys päästä eroon tuosta häikäilemättömästä ja yhä röyhkeämmäksi käyvästä kiristäjästä. Tyhjätasku Richardista Bunny ei kuitenkaan hyödy taloudellisesti. Richardiin pätevät muut Bunnyn konstit:

Loukkauksia, vihjauksia, pieniä julmuuksia. Niitä satoja pieniä, kostamatta jääneitä nöyryytyksiä jotka olivat monta kuukautta kyteneet sisälläni. Niitä minä ajattelin enkä mitään muuta. Juuri niiden ansiosta pystyin ilman minkäänlaista sääliä tai katumusta tuntematta katsomaan, miten hän hoippui pitkän aikaa jyrkänteen reunalla – käsiään huitoen, silmät päässä pyörien, kuin mykkäfilmin tähti joka astuu banaaninkuoreen – ja kaatuu sitten taaksepäin ja putoaa kuolemaansa.

Bunnyn putoaminen, hänen epäuskoinen ilmeensä ja yrityksensä tarttua kielekkeen reunan varpuihin kulkevat Richardin aivoissa hidastettuna filminä. Se, minkä piti pystyä pyyhkimään pois mielestä, löytää uusia kuvia, valveilla ja unissa:

Kai minulla olisi pitänyt olla parempi käsitys siitä mihin olin menossa mukaan. Mutta ensimmäinen murha – se farmari – tuntui olleen niin yksinkertainen juttu, kivi joka putosi järveen juuri värettäkään aiheuttamatta. Toinenkin oli helppo, ainakin aluksi, mutta minulla ei ollut aavistustakaan siitä miten erilaiseksi se muodostuisi. Se mitä me pidimme kesynä tavallisena painona (vaimea lumpsahdus, nopea pohjaan painuminen, tumma vesi joka umpeutuu jälkeä jättämättä), olikin syvyyspommi joka räjähti varoittamatta peilityynen pinnan alla ja jonka jälkikaiut eivät ehkä ole vieläkään sammuneet.

Näin Richard vuosia myöhemmin.

Syvyyspommi on Bunnyn nimettömänä opettajalleen kirjoittama kaoottinen kirje, jonka tämä saa käsiinsä vasta Bunnyn hautajaisten jälkeen. Maa polttaa nyt Julianin jalkojen alla. Henry tietää, että hän tietää. Opettaja ei ilmesty enää tunnilleen.

Loistavien nuorukaisten maskit putoilevat, niin myös palvotun opettajan, joka oli tullut Richardille oman kylmän ja piittaamattoman isän paikalle:

Monella tapaa minä rakastin häntä kaikkein eniten ja hänen kohdallaan tunnen suurta houkutusta koristella, kaunistella, pohjimmaltaan luoda uudelleen… Nyt minun olisi tietenkin helppo eksyä päinvastaiseen äärimmäisyyteen. Voisin sanoa, että Julianin salaisuus oli se että hän iski kiinni nuoriin ihmisiin jotka halusivat tuntea olevansa muita parempia, että hänellä oli outo taito muuttaa alemmuudentunteet ylemmyydeksi ja ylimielisyydeksi. Voisin sanoa ettei hän tehnyt sitä ihmisystävyyttään vaan toteuttaakseen omia itsekkäitä impulssejaan.

Tartt kuvaa aikuisten kylmyyttä, teennäisyyttä ja tekopyhyyttä. Eivät omenat putoa kauaksi puusta. Jumalat juhlivat öisin, mutta aamuaurinko on heille armoton.

Mainokset
Kategoria(t): Kaunokirjallisuus, Rikosromaani Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s