Anna-Maria Latikka: Tuulensuoja ja muita novelleja

Anne-Maria Latikan esikoiskokoelman valitsin luettavakseni siksi, että sen kansi kiehtoi.

Anne-Maria Latikan esikoiskokoelman valitsin luettavakseni siksi, että sen kansi kiehtoi.

Onko tuttua: Kun yrität muistaa, mitä teit toissapäivänä tai vaikkapa viime viikon perjantaina, aivo kolkkaa tyhjää ja vasta tovin päästä saat ajatuksen päästä kiinni. Mieleen pulpahtaa jotain ja sen kautta taas muuta.

Novellikokoelmien kanssa on vähän samaa. Muutaman tarinan jälkeen ei enää muista lukemasta paria novellia etäämmälle. Otsikotkaan eivät auta, on silmättävä hieman myös sisältöjä.

Muisti on sellainen.

Poikkeavat lukukokemukset tarkoittavat, että käsissäsi on myös poikkeuksellisen vaikuttava kokoelma. Niitäkin on.

Tämä käyköön pitkästä johdannosta kustannustoimittaja Anne-Maria Latikan esikoiseen, Tuulensuoja ja muista novelleja (WSOY 2013). Oman talon ihmisestä arvatenkin on kyse, sillä kirjoittamista on tukenut WSOY:n Kirjallisuussäätiö.

Kokoelma sisältää yhdeksän novellia kolmeen ryhmään asemoituna. Kirjailijalla, joka on kustannustoimittamisen ammattilainen, on epäilemättä selkeä ajatus ryhmitykseen, valikoimaan ja tarinoiden keskinäiseen järjestykseen. En ryhtynyt sitä etsimään. Ihmissuhteista kaikissa on jollakin lailla kysymys, tarkemmin suhteiden kriittisistä rajapinnoista.

Itselleni jäi vahvimmin mieleen kaksi: nimikkonovelli Tuulensuoja ja isyyden ongelmaa käsittelevä Isän kädessä. Tuulensuojassa epäilemään herännyt vaimo palkkaa yksityisetsivän aviomiehensä jäljille. Kun todisteet kaksoiselämästä ovat pitävät, etsivä paljastaa itsensä miehelle ja tarjoaa tälle mahdollisuuden valita. Miehen ratkaisusta riippuisi, kertooko hän vaimolle vai ei.

Latikka on kehitellyt novellin taitavasti. Lukijan ajatus jatkaa tarinaa sen loputtua: molemmat käytössä olevat vaihtoehdot merkitsevät miehelle henkilökohtaisesti pahinta mahdollista.

Isän kädessä on rankka, mutta hieno tarina. Kolmihenkinen perhe viettää uutta vuotta kesämökillä, mutta avioparin välit eivät ole kohdallaan. Miehen ja pienen pojan suhde on lämmin, mutta miehen tajunnassa ovat kaikuneet lapsen syntymästä saakka ne neljä sanaa, jotka vaimo sihahti miehelle supistuskivuissaan ja torjuessaan miehensä läsnäoloyrityksen: ”Et ole…edes…isä!” Siksi mies on jättänyt isyytensä tunnustamatta eikä anna nytkään tunnustamisesta uuden vuoden lupausta. Yöstä tulee kuitenkin miehelle käänne.

Siniangervo
kertoo keskenmenon kokeneen naisen yrityksestä sopeutua avioparin maallemuuttoon. Tulokkaisiin kohdistuva koulupoikien vahingon- ja kiusanteko vaihtuvat sovinnoneleeseen, lahjana tuotuun outoon juurimöykkyyn. Jos se lähtisi kasvamaan, siitä versoisi tee-se-itse -risteytys, siniangervo.

Ihmissuhteiden rajapinnalta ovat myös suhteen alkamisesta kertova Käyntikortti ja suhteen päättymisestä kertova Leijonanosa. Käyntikortissa plastiikkakirurgi saa oudon naisasiakkaan, joka haluaa täysin uudet kasvot, muttei viikkojenkaan jälkeen saa päätetyksi, millaiset. Elämä tuntuu jatkuvan vanhalla naamalla.

Päätösnovelli Kutsu kuvaa murrosikäisen Jaakon uskontohakuisuutta ja syvän uskonkokemuksen etsintää. Rippikoululeiristä tulee nuorukaiselle dramaattinen käänne: uintireissun onnettomuuden seurauksena hän halvaantuu. Novelli on vaikea ja viitteellinen. Kutsun nousta ja kävellä (vrt. Jeesus) antaa pyörätuolinuorukaiselle harvinainen ritariperhonen.

Oikeutettua tai ei, minulle Anne-Maria Latikka rinnastui aika lähelle novellisti Pasi Lampelaa, jonka novellitekniikkaa kaikissa ilmestyneissä kokoelmissa arvostin, muutamasta novellista pidin kovasti, mutta ne muut virtasivat ohi muistiin ja mieleen jälkeä jättämättä.

Marjaana Virta on suunnitellut moniaistisen kansilehden: hienostunut kuva ja samettinen laminaattipinta, joka suo kannen yli liukuvalle lukijan kädelle miellyttävän kosketusaistimuksen. Kiinnostus lukea kirja voi syttyä kannen perusteella. Minulle kävi näin!

Mainokset
Kategoria(t): Kaunokirjallisuus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s